Waarom schrijf ik een motivatiebrief

Je bent op zoek naar een baan en solliciteert je suf. Soms ontvang je een afwijzing, een uitnodiging voor een kennismaking en wat ik helaas vaak van sollicitanten te horen krijg is dat ze helemaal geen reactie krijgen. Herkenbaar?

03-10-2018 Roy Brands

Wat ik terug zie in mijn gesprekken met sollicitanten, is dat ze heel snel geneigd zijn om in een negatieve spiraal terecht te komen. “Dan laat maar”, “Ik wil er al helemaal niet meer op gesprek”, “Bij die organisatie wil ik al niet meer werken”. Allemaal zeer begrijpelijke reacties als het solliciteren niet wil lukken. Het makkelijkste is om een ander ‘de schuld’ te geven, maar wat schiet je daar zelf mee op?

Als dit tijdens mijn kennismakingsgesprek met sollicitanten ter sprake komt probeer ik ze uit die negativiteit te halen. Je denkt als sollicitant geen invloed te hebben op de keuzes aan de andere zijde van het bureau, maar niets is minder waar.

Je hoort het vast vaker in verschillende situaties: “Begin bij jezelf”. Dit is precies wat ik samen met mijn sollicitant ga achterhalen tijdens onze kennismaking. 

Bij veel vacatures wordt er in de meeste gevallen gevraagd om naast je cv ook een motivatiebrief aan te leveren. Ik merk dat hier door sollicitanten te weinig aandacht aan wordt gegeven. Een motivatiebrief schrijf je niet in 10 minuten. Verplaats jezelf eens in de lezer/ontvanger van de motivatiebrief en het bedrijf waar je solliciteert.

Ga ook na of je de juiste woordkeuze gebruikt. Past jouw motivatie wel bij de functie waarop je solliciteert? Som ik mijn cv niet nogmaals op? In welke branche en bij welk bedrijf ga je solliciteren? Allemaal vragen die je voor dat je begint al kunt beantwoorden. Maar hoe dan?

Wat men vaak vergeet is om naast de vacature ook de website van het bedrijf eens goed door te nemen. Hoe is het bedrijf ontstaan? Wat voor product of dienst leveren ze nu precies? Stel ik word aangenomen, waar in de organisatie kom ik dan te staan en met wie kan ik te maken krijgen?

Door dit vooraf allemaal in kaart te brengen, kom je al veel informatie te weten over de organisatie. Deze informatie kun je gebruiken en koppelen in je motivatiebrief, hierdoor vergroot jij je kans op een uitnodiging. Degene die jouw motivatiebrief leest, ziet en merkt direct dat jij aandacht heb besteed aan je brief en dat je interesse in het bedrijf hebt getoond. 

Ga jezelf eens na. Je bent op een verjaardagsfeestje en je staat aan tafel bij een persoon die het continu over zichzelf heeft en weinig interesse toont in jou of de andere aan tafel. Daar wordt de avond niet gezelliger op. Je zal waarschijnlijk snel iemand opzoeken die ook interesse in jou toont. Een gesprek is communicatie van twee kanten en het geeft toch een fijn gevoel als jij je gehoord voelt?

Wat je geeft, zal je terug krijgen.

Succes!

Heb je nog vragen?

Heb je nog vragen over bepaalde vacatures of opleidingsmogelijkheden? Of ben je gewoon benieuwd naar wat Nieuwebaan.nl voor je zou kunnen betekenen? Graag staan wij je persoonlijk te woord en zullen wij onze uiterste best doen om je zo goed en snel mogelijk te helpen.